Obwodnica Olesna

29 czerwca 2010 13:58:21

Obwodnica dla naszego miasta to ważna i potrzebna inwestycja, która ma wyeliminować ruch z centrum Olesna.
Chciałbym sprostować nierzetelne, a wręcz kłamliwe i nieprawdziwe informacje rozpowszechniane od prawie dwóch lat między innymi przez NTO.

Obwodnica dla naszego miasta to ważna i potrzebna inwestycja, która ma wyeliminować ruch z centrum Olesna.Inwestorem budowy obwodnicy jest GDDKiA . To ona podejmuje decyzje o budowie obwodnicy lub jej wstrzymaniu.

Jako burmistrz w 2007 roku rozpocząłem publiczną dyskusję i starania o włączenie do przedkładanych ministerstwu analiz środowiskowych, opracowanej przez lokalne samorządy, wersji tzw. błękitnej. Niestety mimo naszych starań wariant błękitny, najbardziej korzystny dla rozwoju przedsiębiorczości w Oleśnie, między innymi poprzez usytuowanie w pobliżu strefy inwestycyjnej, został odrzucony przez GDDKiA. Nie został on nawet przedstawiony do zaopiniowania Ministrowi Środowiska.

(Zobacz: Obwodnica Olesna - wariant "błękitny" nie uwzględniony w postanowieniu Ministra Środowiska z 31 marca 2008 r.)

W marcu 2008 roku Minister Środowiska wydał opinię środowiskową o budowie obwodnicy w wersji południowej zaproponowanej przez GDDKiA. Moje możliwości administracyjne się wyczerpały Przyjmując tę decyzję stwierdziłem, że będę z uwagą spoglądał na realizację zatwierdzonego projektu.

W tym miejscu pragnę podkreślić to, co dla sprawy bardzo istotne: w żadnym znanym mi budżecie nie zatwierdzono i nie zarezerwowano owych „500 milionów zł" na budowę obwodnicy. Owszem była ona ujęta w planie GDDKiA z 2008 roku, w pozycji „Obwodnice planowane do realizacji w latach 2009-2013", ale z zapisem, że „nie zabezpieczono środków finansowych na realizację". To tak jakby jej nie było.

Od kwietnia 2008 roku, czyli prawie od dwóch lat, nie podjąłem żadnych działań ograniczających aktywność GDDKiA w budowie obwodnicy.
Decyzja środowiskowa została zaskarżona przez komitety protestacyjne i 23 czerwca 2009 roku zapadł wyrok (uprawomocniony w listopadzie 2009) Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchylił postanowienie Ministra Środowiska z dnia 19 marca 2008 roku dotyczące budowy obwodnicy w wersji południowej.
Sąd uzasadnił, że decyzja środowiskowa została wydana z naruszeniem przepisów, polegających na braku właściwego wyjaśnienia sprawy, co miało wpływ na treść wydanej decyzji. Sąd Administracyjny wskazał, m.in. na fakt, iż ministerstwo nie dokonało analizy możliwych wariantów przedsięwzięcia, nie wskazując przy tym wariantu optymalnego, że oparto się na wadliwej metodologii porównawczej (np. jednym z kryteriów przemawiającym za przyjęciem wariantu południowego był stopień „oswojenia zwierząt„), że jeden z wariantów zakładał między innymi kolizję z miejskim składowiskiem odpadów.

Sąd podkreślił także, co warte jest przekazania dosłownego: „w polskim systemie prawnym, nie ustanowiono zasady prymatu ochrony środowiska nad innymi względami, tak więc organ administracji wydając postanowienie powinien mieć na uwadze, poza elementami ochrony środowiska także uwarunkowania związane z rozwojem społeczno-gospodarczym ( np.: wpływ na standard życia, konieczność migracji osób, uwarunkowania ekonomiczne, gospodarcze koszty przedsięwzięcia itp.)."

Reasumując - sąd jednoznacznie uznał, że działania GDDKiA, a w konsekwencji wydanie przez Ministra Środowiska decyzji środowiskowej dla obwodnicy południowej, nastąpiły z naruszeniem przepisów prawa i są nieważne.
Oznacza to, że budowa obwodnicy została wstrzymana na etapie uzgodnień środowiskowych, a przede wszystkim to, że gdyby projekt GDDKiA był dobry, optymalny, a decyzja środowiskowa wydana została zgodnie z przepisami prawa, to protesty komitetów nie miałyby racji bytu. I to nie komitety protestacyjne spowodowały, że wstrzymano prace - z bliżej nieokreślonych przyczyn, ale wręcz odwrotnie to dzięki społecznym działaniom komitetów stało się jasne, że działania inwestora - czyli GDDKiA były nieprawidłowe.
Teraz należy podejść do działań z rozwagą i po analizie nowych wariantów. Mam nadzieję i wierzę, że będą to działania zgodne ze zdrowym rozsądkiem i wspólnym interesem nas wszystkich, bo obwodnica powinna powstać jak najszybciej.


Burmistrz Olesna
Sylwester Lewicki


Olesno, styczeń 2010 r. 

 

Źródło: www.gddkia.gov.pl


Kalendarz wydarzeń
listopad 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Pytanie do burmistrza
" Chcesz zadać pytanie Burmistrzowi? Skorzystaj z formularza lub zapoznaj się z dotychczasową listą pytań i odpowiedzi "
Interwencje
Zauważyłeś zły stan nawierzchni dróg, nieporządek w miejscach publicznych, uszkodzenia mienia publicznego lub niefunkcjonujące oświetlenie?
Na skróty
Sonda
www.olesno.pl

Jak często odwiedzasz naszą stronę internetową?

  • codziennie
  • raz w tygodniu
  • kilka razy w miesiącu
  • sporadycznie